facebook
nasza klasa

Ocena średnia (3.3 pkt / 3 ocen)

Niedaleko pada jabłko od... gruszki

3
30 sierpnia 2013

Nieuchronnie zbliżająca się jesień zwiastuje rozpoczęcie sezonu na jabłka i gruszki. Są to jedne z najbardziej popularnych i lubianych krajowych owoców. Ale to nie jedyna wspólna cecha tych specjałów. Zobaczmy co jeszcze je łączy.

Zarówno jabłoń, jak i grusza wywodzą się z Azji. Należą do rodziny różowatych, a ich częścią jadalną jest owoc rzekomy. Tyle pod względem botanicznym. Lecz to nie koniec podobieństw. Te smakowite owoce posiadają również wysoką wartość odżywczą oraz kulinarną. Wszechstronne zastosowanie umożliwia mnogość odmian, których jabłoń ma ponad 10 tysięcy! Gruszki z kolei wyróżniają się znajdującymi się wokół gniazda nasiennego tzw. komórkami kamiennymi, czyli małymi, twardymi grudkami wyraźne wyczuwalnymi podczas konsumpcji owocu.

Oba owoce stanowią cenne źródło włókna pokarmowego, a zwłaszcza pektyn. Substancje te wykazują wysoką zdolność wiązania metali ciężkich wspomagając odtruwanie organizmu. Co więcej, pektyny adsorbują także cholesterol, dzięki czemu wykazują działanie antymiażdżycowe. Niektóre źródła donoszą, że zjadanie 5 jabłek dziennie pozwala zredukować poziom cholesterolu o ponad 10%. Wysoka zawartość błonnika to nie jedyny powód, dla którego osoby walczące z nadmiarem kilogramów powinny włączyć je do swojej diety. Jedna średniej wielkości gruszka czy jabłko zawiera jedynie około 70 kcal, przy czym dostarcza nam cennych antyoksydantów gwarantujących promienny, młodzieńczy wygląd. Warto wyróżnić zawartą w jabłkach kwercetynę, która wspiera układ krążenia poprzez uszczelnianie naczyń krwionośnych oraz wykazuje działanie przeciwzapalne.

Kolejnym składnikiem zasługującym na uwagę jest potas, który również odnajdziemy w obu omawianych owocach w zbliżonej ilości. Pierwiastek ten pełni bardzo ważną rolę w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej organizmu, a także uczestniczy w regulacji czynności mięśni i nerwów. Potas ułatwia także usuwanie nadmiarów wody zapobiegając powstawaniu obrzęków. Innymi składnikami mineralnymi, które odnajdziemy w tych produktach są magnez, fosfor i wapń, przy czym w gruszkach ich zawartość jest przeważnie wyższa. Ponadto, owoce gruszy, zawierają także bor wspomagający pracę szarych komórek. Pamiętajmy, by zjadać całe owoce razem ze skórką, bo pod jej powierzchnią kryje się nawet 5 razy więcej wartościowych składników niż w samym miąższu. Dodatkowo, badacze z amerykańskiego Cornell University wyróżnili w skórce jabłka aż 12 różnych związków, które w przeprowadzonych przez nich testach niszczyły lub hamowały rozwój komórek nowotworowych.

Jabłka i gruszki zawierają znaczne ilości cenionych w kosmetyce kwasów organicznych (AHA), takich jak jabłkowy czy cytrynowy. Wykazują one właściwości odmładzające i regenerujące zwłaszcza względem suchej i zniszczonej opalaniem skóry. Kwasy organiczne stymulują także pracę przewodu pokarmowego poprzez pobudzanie wydzielania soków trawiennych. Sok z gruszki czy jabłka sprawdzi się również w walce z trądzikiem, ponieważ działa przeciwzapalnie i oczyszczająco. Z pestek jabłek uzyskuje się ponadto olej o pięknym zapachu i silnie odżywczych właściwościach. Wszystko to dzięki zawartości m.in. niezbędnych nienasycony kwasów tłuszczowych (linolowego i oleinowego) oraz witaminy E.

Warto docenić także lecznicze właściwości tych owoców. Nie bez podstawy angielskie przysłowie mówi, że zjedzenie jednego jabłka dziennie uchroni przed wizytami u lekarza (An apple a day keeps the doctor away). Owoce te wzmacniają mięsień sercowy, zapobiegają nadciśnieniu tętniczemu, miażdżycy, a nawet sklerozie. To ostatnie działanie przypisuje się sokowi, który pobudza wytwarzanie acetylocholiny – substancji uczestniczącej w przekazywaniu impulsów nerwowych. Gruszki natomiast od wieków wykorzystywane są w przypadku przeziębień z powodu swoich właściwości przeciwgorączkowych, najczęściej w postaci kompotu z suszu.

Niezależnie od przeznaczenia zawsze wybierajmy wyłącznie zdrowe sztuki, bez żadnych przebarwień. Brązowe plamki pojawiające się na owocach to wynik działalności szkodliwych mikroorganizmów, które wydzielają niebezpieczne toksyny m.in. patulinę. Substancja ta, należąca do alkaloidów, wykazuje właściwości rakotwórcze. Większość toksyn nie traci swoich szkodliwych właściwości w wysokiej temperaturze, więc przeznaczanie nadpsutych owoców do przetworzenia również może okazać się niebezpieczne. Co istotne, nie wystarczy odkrojenie zmienionego miejsca, ponieważ trucizna przenika w głąb całego miąższu. 

Jabłka i gruszki doskonale nadają się na domowe przetwory. Warto spędzić chwilę w kuchni, by zatrzymać w słoikach choć trochę tego dobrodziejstwa na mroźne, zimowe dni. Proponujemy przygotować z nich dżem z lekką imbirową nutką.

Składniki:

  • 1 kg jabłek
  • 1 kg gruszek
  • cytryna
  • cukier (wedle uznania)
  • 1 łyżeczka startego, świeżego imbiru

Przygotowanie:

Owoce obrać, usunąć gniazda nasienne i pokroić na mniejsze kawałki. Umieścić w garnku o grubym dnie i rozgotować uważając, by się nie przypaliły. Skórkę z cytryny zetrzeć na tarce, wycisnąć sok i dodać do jabłek i gruszek. Dosłodzić do smaku. Na koniec dodać imbir i dokładnie wymieszać. Gorący dżem wlać do wyparzonych słoików. Pozostawić do ostygnięcia. Smacznego!

Tekst: Małgorzata Adamczewska, mgr inż. żywienia

Zdjęcia: liveindia.tv, huffingtonpost.com, newforestnutrition.co.uk, wallpapers.free-review.net,  thethreelittlepiglets.com, tokyotimes.com

 

Zobacz wszystkie artykuły

Komentarze

Opinie użytkowników:

Ocena średnia (3.3 pkt / 3 ocen)

  • test


2013-09-02 09:59:46

Ocena ogólna (5.0 pkt)


  • test


Ten dżem musi być pyyyszny :D
Pokaż więcej opinii Ukryj więcej opinii